Grosimea vopselei de pe o mașină determină cât de agresiv poate fi lustruită în încercarea de a elimina imperfecțiunile de suprafață, cum ar fi urme de vârtej sau zgârieturi. Evaluarea grosimii vopselei este „sănătoasă” și a ceea ce este „subțire” este totuși foarte dificilă și necesită mult mai mult efort decât simpla plasare a unui indicator de grosime a vopselei (PTG) pe vopsea și compararea citirii cu un interval „cunoscut”. Problema constă în faptul că toți producătorii pot folosi diferite sisteme de vopsea cu grosimi diferite, ceea ce face dificilă încasarea citirilor specifice ca fiind sănătoase, subțiri sau altfel.
Marea majoritate a sistemelor de vopsea folosite astăzi pe mașini vin în trei straturi: stratul de bază, stratul de culoare și stratul transparent, așa cum se arată mai jos.
În aceste cazuri, lustruiți doar stratul transparent (de aceea tamponul dvs. nu își întoarce culoarea mașinii). Lustruirea prin stratul transparent este cunoscută sub denumirea de „strike through” – deteriorarea vopselei terminale care poate fi reparată doar cu o re-spray și, prin urmare, ar trebui evitată cu orice preț!
Grosimea vopselei pe care doriți să o știți cel mai mult este cea a stratului transparent – cu toate acestea, majoritatea instrumentelor de vopsea de pe piață vă oferă doar o citire a grosimii totale. Pe față, aceasta poate părea o lectură inutilă – de unde știi cât de mult din (să zicem) 110 µm de vopsea este un strat transparent? Un răspuns este să folosiți un indicator care vă oferă citiri pe mai multe straturi. Cu toate acestea, acestea sunt scumpe și, în general, nu sunt la îndemâna practică pentru majoritatea detalienților. Un alt răspuns este să utilizați indicatorul de grosime a stratului total ca detectiv și să citiți cu înțelepciune informațiile pe care vi le oferă. O singură lectură în sine nu înseamnă nimic. Citirile multiple de-a lungul mașinii vă permit să vă faceți o imagine și să vă informați mai bine cu privire la cursul de acțiune cel mai potrivit pentru lustruirea mașinii.
Consecvența este cheia
Cu diferiți producători care folosesc diferite sisteme de vopsea, o citire care poate fi groasă pentru a spune o Mazda poate fi subțire pentru un Volkswagen. Unele mașini, de exemplu Ferrari 355, au fost pictate manual și au valori de trei sau patru ori mai groase decât ai găsi pe un hatchback din secolul 21. Chiar și aceeași marcă și model de mașină va varia din mai multe motive. În ciuda faptului că nu există o consistență între vopselele diferitelor mașini, ar trebui să vedeți o consistență în grosimea vopselei mașinii la care lucrați.
De exemplu, toate panourile laterale la care te-ai aștepta să fie aproximativ în aceeași gamă de vopsea. De asemenea, te-ai aștepta la o consistență în grosimi pe capotă. Vor exista variații, dar nu te-ai aștepta să fie mari. Mai degrabă decât să ridicăm citirile individuale, scopul este de a vedea cât de consistente sunt citirile pe mașină și dacă există regiuni groase sau subțiri care ies în evidență, ceea ce ar indica fie repararea lustruirii grele anterioare. În ambele cazuri, ați dori să aveți mare grijă când lustruiți mașina.
Apoi puteți face acest pas mai departe - consecvența pe un panou. Acum, dacă te uiți la un panou pictat, în general, poți vedea un efect de coajă de portocală care indică o inconsecvență în grosime. Vârfurile și văile par să aibă grosimi foarte diferite, dar aceasta este de fapt doar o iluzie optică - variația este de obicei doar de câțiva microni și un mic procent din grosimea totală. Având în vedere acest lucru, nu v-ați aștepta să vedeți variații mari (de ordinul 30, 40, 50µm) pe un panou. Așadar, puteți căuta anumite regiuni care arată citiri semnificativ diferite de panoul în ansamblu, oferindu-vă o indicație despre posibilele puncte subțiri sau groase.
În practică - Evaluarea înainte de lustruire
Înainte de a utiliza o mașină de lustruit, este important să evaluați grosimea vopselei pe care o aveți la dispoziție. În această secțiune, vom analiza cum să folosiți un indicator de grosime a vopselei cu un singur strat la potențialul său maxim pentru a vă oferi cât mai multe informații despre grosimea vopselei disponibilă pentru lustruire.
Efectuați măsurătorile vopselei în două etape principale: citiri generale pe întreaga mașină; citiri detaliate pe panouri individuale.
1 - Citiri generale de-a lungul mașinii
Primul set de citiri care trebuie luate sunt peste mașină în ansamblu, cu „câteva” citiri pe panou (10, 20 sau cam asa ceva). Notați citirile și la început comparați panourile individuale între ele.
Luați următorul exemplu de mașină cu citiri ale grosimii vopselei prezentate în diagrama de mai jos (simplificată la o citire pe panou pentru această discuție).
Aici putem vedea că toate panourile au aproximativ aceleași citiri în intervalul de la 110 µm la 130 µm. În general, se presupune că citirile acestui nivel sunt, de asemenea, „normale” și că grosimea este „sănătoasă”. Cu toate acestea, cifrele chiar nu vă oferă această informație, ele arată pur și simplu că citirile sunt consecvente în întreaga mașină. Acesta este un bun indiciu că mașina nu a suferit reparații de vopsea și este, de asemenea, un indiciu corect că nu a existat nicio lustruire agresivă anterior, dar această din urmă presupunere nu trebuie citită ca o Evanghelie!
Comparați acest lucru acum cu exemplul prezentat mai jos.
Spre deosebire de primul exemplu care a arătat citiri similare de vopsea, această mașină prezintă două inconsecvențe clare. Și anume ușa din partea pasagerului din spate și ușa din față a șoferului.
Ușa pasagerului din spate arată o vopsea care este anormal de ridicată în comparație cu restul mașinii. Acesta este un bun indiciu că acest panou a suferit o reparație a vopselei la un moment dat, deoarece panourile pulverizate au de obicei valori mai groase. Dacă toată mașina ar da aceste citiri, atunci acesta ar fi un indiciu al unei posibile pulverizări complete. Cu toate acestea, nu ați putea spune acest lucru cu siguranță, deoarece mașina în sine poate avea doar vopsea mai groasă din fabrică. Cei mai importanți factori aici sunt inconsecvențele, mai degrabă decât citirile reale ale vopselei.
Ușa șoferului din față arată valori care sunt anormal de scăzute în comparație cu restul mașinii. Acesta este un indiciu că această regiune a fost puternic lustruită sau amestecată înainte, deoarece a existat o îndepărtare notabilă a vopselei. În unele cazuri, zgârieturile sunt îndepărtate prin șlefuire umedă care, atunci când este făcută fără luare în considerare, poate lăsa zone scăzute de vopsea. În cazul în care toate mașinile au indicații subțiri de vopsea, este un posibil indiciu al lustruirii complete a mașinii anterior. Cu toate acestea, ar putea fi, de asemenea, ca grosimea vopselei să fie subțire în mod natural pe mașină.
2 - Citiri detaliate
După ce am evaluat panourile mașinii unul față de celălalt pentru a obține o imagine globală a cărora s-ar fi putut observa un fel de lucru în trecut, acum este timpul să ne uităm singuri la panourile. Poate fi tentant să luați doar câteva citiri de vopsea și să faceți ocolul mașinii pline în câteva minute. Cu toate acestea, acest lucru nu vă va oferi toate informațiile de care aveți nevoie pentru a lustrui mașina în siguranță.
În această secțiune, analizăm citirile detaliate ale vopselei pe vopseaua unei mașini. După ce ați cheltuit mulți bani pe un indicator de vopsea, cel mai bine este să profitați la maximum de el! Așa că petreceți o oră sau două luând citiri de vopsea. Poate suna ridicol, dar te poate salva de la o lovitură!
Luați ca exemplu capota. Luați o vopsea citind la fiecare centimetru până la doi centimetri. Un exemplu de citiri de vopsea de la o capotă este prezentat mai jos.
Citirea constantă pe capotă este între 110 µm și 135 µm. Aceasta este o variație tipică pe panou. Cu toate acestea, putem vedea și două lecturi care ridică îngrijorare – una în stânga sus și cealaltă în mijlocul jos, ambele evidențiate. O citire este mult mai groasă decât restul panoului, ceea ce indică o mică regiune de reparare a vopselei sau chiar umplutură. Celelalte regiuni prezintă o pată subțire pe panou care indică reparații anterioare prin lustruire abrazivă sau șlefuire umedă.
Dacă ar fi să luați doar trei sau patru citiri pe panou, atunci regiuni mici de îngrijorare precum cele de mai sus ar fi ratate. Acest lucru arată în mod clar importanța luării mai multor citiri pe fiecare dintre panouri. În același mod în care ați căutat consistența între panouri, ar trebui să verificați și pentru un singur panou. Orice inconsecvență vă oferă o indicație bună despre indicii vitale pentru a vă face lustruirea mai sigură.
3 - Interpretarea lecturilor
După cum sa discutat mai sus, căutarea inconsecvențelor este cheia pentru a obține o imagine cât mai completă a vopselei de pe o mașină. Aici ne uităm la ce vă pot spune citirile vopselei.
În cazul citirilor generale pe o mașină, orice panouri care oferă citiri mai groase decât media poate indica o regiune de reparare a vopselei. În mod normal, panourile repetate sunt mai groase datorită proceselor utilizate pentru pulverizarea vopselei în caroserie. Vă puteți aștepta să vedeți citiri de peste 200 µm. S-ar putea să credeți că, deoarece vopseaua este mai groasă, aveți mai multă vopsea transparentă cu care să vă jucați și astfel, dacă este necesar, pot fi folosite tehnici mai agresive. Dar deseori nu este cazul, deoarece toate straturile de vopsea (bază, culoare, limpede) vor fi mai groase. Cel mai bine este să greșiți din partea prudenței pe un panou reluat și să îl tratați cu grijă. De asemenea, așteptați-vă ca duritatea vopselei și stilul de lustruire să varieze pe panourile repetate, deoarece sistemul de vopsea utilizat poate fi diferit de panourile vopsite din fabrică.
Dacă un panou dă citiri foarte groase sau nu citește deloc, atunci acesta este o indicație a posibilității de umplere a panoului. Acest lucru vă poate păcăli să credeți că există multă vopsea cu care să vă jucați, când, de fapt, aveți vopsea subțire peste o mulțime de umplutură! Aceasta este o întâmplare rară, dar de care trebuie să fiți foarte conștienți.
Pentru panourile care oferă citiri mai subțiri decât media pe mașină, acest lucru indică o lustruire sau șlefuire anterioară. În aceste cazuri, cel mai bine este să greșiți din partea precauției și să utilizați numai tehnici blânde de lustruire. Este posibil să existe încă o mulțime de vopsea transparentă pe panou, dar este un risc care nu merită asumat – lustruiți ușor și evitați utilizarea compușilor agresivi.
Pe un singur panou cu citiri detaliate, mici regiuni groase pot indica reparații inteligente (care pot avea de obicei vopsea cu comportament foarte diferit), așchii umplute sau zgârieturi sau umplutură. În toate aceste cazuri, fiți precaut și utilizați numai tehnici ușoare de lustruire, crescând agresivitatea prin monitorizarea cu atenție a îndepărtarii vopselei (vezi mai jos). Petele subțiri indică reparații mici, de exemplu prin șlefuire umedă, care ar trebui să fie lustruite doar ușor pentru a evita ca stratul transparent să fie periculos de subțire sau chiar să pătrundă. Este important să luați o mulțime de citiri, deoarece punctele subțiri nu pot fi mai mari decât o ștampilă poștală, dar odată ce sunt compuse și bătute, întregul panou va avea nevoie de o pulverizare pentru a obține reparația de cea mai bună calitate.
Un mesaj cheie aici - luați multe lecturi și căutați inconsecvențele și folosiți-le pentru a construi o imagine a vopselei din fața dvs. O singură lectură, singură, nu-ți spune nimic. Dar luând mai multe lecturi și analizează-le cu atenție și poți obține o mulțime de informații utile despre vopseaua din fața ta!
Dar citirile închiderii ușii?
Pe multe mașini puteți obține o indicație bună a grosimii vopselei fără strat transparent (și, prin urmare, grosimea stratului transparent în sine) prin măsurarea în interiorul închiderii ușii. Pe aceste zone se folosește mai puțin strat transparent și acest lucru poate oferi o idee bună despre grosimea stratului transparent. Cu toate acestea, aceasta nu este o tehnică sigură și, în unele cazuri, poate fi folosită o culoare subțire și un strat de bază și pe aceste regiuni. Acest lucru poate duce la o citire pe o ușă închisă de 60 µm, în timp ce pe un panou exterior stratul transparent trece la 80 µm. Folosiți aceste lecturi ca o altă parte a poveștii, o altă informație utilă. Cu toate acestea, este important să nu luați citirile de aici prea în serios și cu siguranță să nu le folosiți ca o indicație cu privire la cât de subțire puteți face vopseaua pe panourile exterioare.
În practică - Evaluarea în timpul lustruirii
La fel de importantă este grosimea vopselei care este îndepărtată prin procesul de lustruire. Vopseaua transparentă este în esență un strat de sacrificiu conceput pentru a proteja finisajul de vopsea de la bază, dar adaugă și luciu și oferă și finisajul final. Cu cât stratul transparent este mai subțire, cu atât integritatea pe termen lung poate fi compromisă. Nu numai că, dar dacă stratul transparent este foarte subțire după un set de lustruire, înseamnă că mașina nu poate fi lustruită luni sau ani de-a lungul timpului când ar putea fi necesară din nou. Când lustruiți, este important să obțineți o corecție sensibilă, nivelul dorit de corecție cu cât mai puțină vopsea îndepărtată. Pentru a face acest lucru, este foarte important să știi cât de multă vopsea îndepărtează fiecare proces.
Nu este posibil să utilizați un PTG pe un singur loc înainte și după lustruire pentru a vă face o idee despre cantitatea de vopsea îndepărtată, deoarece aceasta este supusă unor fluctuații mari pentru eroarea ecartamentului și fluctuațiile grosimii în regiuni mici de vopsea. Din acest motiv, cel mai bine este să măsurați grosimea vopselei pe o zonă mică ca medie atât înainte, cât și după, apoi scădeți mediile pentru o aproximare a grosimii vopselei îndepărtate.
Metoda de evaluare a grosimii a fost eliminată
Totul este despre medii! În secțiunea de testare, alegeți un punct de reper în vopsea - acesta poate fi ceva ca o așchie de piatră pe care nu o veți șlefui. De asemenea, puteți crea un reper folosind un indicator LED sau laser. Dacă utilizați acesta din urmă, aveți grijă să nu vă uitați direct la fascicul și, de asemenea, fiți foarte atenți la reflexiile rătăcite de pe suprafețele oglinzilor de pe mașină – laserele pot provoca leziuni permanente ale vederii și trebuie folosite cu prudență, cu grijă.
Pe o regiune de aproximativ 1 inch pătrat în jurul reperului, măsurați 10 – 20 de citiri ale grosimii vopselei, luând notă de fiecare. Calculați media acestei citiri. După un set de lustruire, repetați această măsurătoare și calculați din nou media. Scădeți această medie din prima calculată pentru a afla grosimea vopselei îndepărtate.
Calculul unei medii
Pentru a găsi media unui set de citiri, adunați toate citirile împreună și apoi împărțiți rezultatul la numărul de citiri. De exemplu, să presupunem că aveți următoarele cinci citiri ale grosimii vopselei:
• 121, 119, 117, 124, 120
Pentru a găsi media, adăugați toate citirile împreună:
• 121+119+117+124+120 = 601
Apoi împărțiți valoarea rezultat prin numărul de citiri, în acest caz 5:
• 601 / 5 = 120 Interpretarea rezultatelor
Rezultatele
cheie aici sunt cantitatea de vopsea îndepărtată prin procesul de lustruire. Doriți să mențineți acest lucru la minimum, în timp ce obțineți rezultatul dorit.
Cu toate acestea, în unele cazuri, nu este posibil să se realizeze corectarea și eliminarea completă a fiecărui semn adânc. Folosiți cu atenție rezultatele grosimii îndepărtate – dacă un semn nu este îndepărtat după îndepărtarea unei mulțimi de vopsea (să zicem 10 - 20µm), atunci este prudent să lăsați următorul. De obicei, RDS ciudat nu va fi observat la rezultatul final și este mult mai sigur și mai bine ca finisajul să le lase, mai degrabă decât să îndepărteze cantități uriașe de vopsea care poate compromite integritatea stratului transparent.
rezumat
Grosimea totală a vopselei vă poate spune multe despre ce este sigur și ce nu este pentru lustruire – atât grosimea inițială, cât și cantitatea de vopsea îndepărtată în timpul lustruirii. Când lustruiți mașina, este important să îndepărtați doar o cantitate sigură de vopsea. Utilizarea unui singur nivel de măsurare vă poate oferi o mulțime de informații utile pentru a vă ajuta să luați decizia cu privire la ceea ce este sigur și ce nu. Utilizați indicatorul ca ajutor detectiv, mai degrabă decât să citiți pur și simplu numerele, deoarece o citire în sine nu înseamnă nimic. Dar citirile împreună vă permit să vă construiți o imagine de ansamblu a mașinii la care lucrați.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu