Cuprins:
Rugina este un coșmar pentru fiecare proprietar de mașină. Este, de asemenea, una dintre cele mai frecvente probleme cu care se confruntă proprietarii de mașini și una care trebuie luată foarte în serios.
Dacă ați observat bule sub vopsea, pete și alte neregularități ale suprafeței, umezeală pe podea după ce ați lovit o băltoacă, așchii și lovituri pe caroseria vehiculului - sunt șanse să vă luptați și cu rugina.
Tratarea ruginii este o sarcină care necesită multă unsoare de cot, dar este necesară. Nu numai atât - trebuie făcut cât mai curând posibil.
Acest lucru se datorează faptului că procesul de coroziune al vehiculelor nu doar le distruge aspectul transformând vopseaua într-o culoare ciudată de roșu portocaliu. Când are loc oxidarea, atomii care formează metalul din mașina dvs. încep să se desprindă de conexiunile lor, descompunându-se în praf.
Asta e înfricoșător. Dar nu-ți face griji!
Există o mulțime de lucruri pe care le puteți face pentru a reduce probabilitatea de apariție a ruginii în timpul călătoriei dumneavoastră. Ca și în majoritatea lucrurilor, este mai ușor să preveniți această problemă decât să o remediați. Dar dacă ai observat deja pete ruginite pe mașina ta, asta nu înseamnă automat că este sortită unui depozit de vechituri.
Gândiți-vă la rugina ca la o boală - una care vă atacă investiția. Cu cât îl prindeți mai devreme, cu atât mai ușor, mai rapid și mai accesibil este să îl tratați.
Dacă lăsați rugina pe mașină nesupravegheată, efectele sale dăunătoare vor duce la reparații costisitoare. În unele cazuri, este posibil să trebuiască chiar să obțineți o nouă călătorie. Și dacă încercați să vă vindeți mașina ruginită, valoarea acesteia va fi semnificativ scăzută. Nimeni nu vrea să investească într-un vehicul cu probleme de coroziune, deoarece, în timp ce reparațiile mici de rugina nu costă mult, cele mai mari pot costa de la 200 EURO până la 3.500 EURO sau mai mult.
Dacă doriți să faceți tot ce puteți pentru a vă proteja proprietatea prețuită de rugină, ar trebui să înțelegeți de ce mașinile devin ruginite, ce tipuri de rugină există, ce părți ale vehiculelor sunt cele mai problematice, cum să preveniți rugina și ce să faceți când apare .
Ce este Rust?
Rugina , scurt pentru „praf roșu”, este o reacție chimică care are loc atunci când moleculele de metal feros intră în contact cu oxigenul în prezența umidității. Procesul de oxidare determină descompunerea electrochimică (numită coroziune ) a metalelor care conțin sau constau din fier.
Coroziunea apare atunci când un metal care conține fier este expus la oxigen și umiditate pentru o perioadă prelungită de timp. Chestia este că metalele feroase precum oțelul și fonta sunt folosite în atât de multe locuri datorită rezistenței la tracțiune și durabilității lor. Gândiți-vă la orice, de la grinzi de susținere și caroseria mașinii până la tacâmuri și ustensile de bucătărie. Și în timp ce proprietățile oțelului îl fac un material excelent pentru fabricarea mașinilor, impuritățile din acesta îl fac mult mai predispus la rugină decât fierul pur.
De-a lungul anilor, producătorii de automobile au dezvoltat măsuri sofisticate, cum ar fi galvanizarea, pentru a atenua rugina, dar nu au găsit încă o modalitate de a o preveni complet. Acesta este un alt motiv pentru care componentele din aluminiu și magneziu câștigă popularitate, în afară de faptul că sunt ușoare. Aceste materiale se corodează la viteze care nu sunt observabile în timpul vieții umane. Dar sunt și scumpe și, ca urmare, producătorii de automobile le folosesc cu moderație.
Adevărul este că ruginirea este un proces inevitabil din cauza machiajului chimic instabil al fierului. Cu toate acestea, procesul poate fi amânat.
Acestea fiind spuse, cu cât vehiculul dvs. este mai vechi, cu atât este mai susceptibil la rugină - zgârieturile, zgârieturile și loviturile care apar odată cu vârsta oferă elementelor Mamei Natură mai multe șanse de a trece în spatele vopselei de protecție a vehiculului și de a-i ataca metalul.
Ce provoacă rugina
Deci, rugina apare atunci când apa de pe suprafața vehiculului dumneavoastră este contaminată cu particule de metal. Dar, există modalități în care mediul și obiceiurile proprietarilor de mașini pot accelera procesul de ruginire și îl pot înrăutăți. Să le parcurgem unul câte unul.
Factori de mediu
Sare
Expunerea la sare este un factor major în formarea ruginii. Pentru a spune simplu, reacția chimică care provoacă rugina implică mișcarea electronilor și o fac mai ușor în apă sărată. Aceasta înseamnă că în contact cu apa sărată, obiectele predispuse la rugină în condiții normale se deteriorează considerabil mai repede.
Dacă trăiești într-un climat nordic, întâlnești adesea sare de drum , folosită pentru a îndepărta gheața. Dar zăpada care se topește cu sare se poate bloca în sub caroseria mașinii tale, în locuri ferite de vederea ta. Dacă nu este curățat rapid, acest lucru poate provoca rugină sau accelera procesul dacă este deja în curs.
Dacă locuiți într-o zonă caldă, de coastă, rugina poate fi cauzată de conținutul ridicat de sare din aer. Și chiar dacă locuiți într-un climat moderat mai în interior, puteți suferi totuși daune legate de sare.
Ploaie
Rugina apare atunci când un material care conține fier intră în contact cu umiditatea. Cel mai comun mod de a se întâmpla acest lucru este ploaia.
De aceea mașinile lăsate în aer liber, expuse la intemperii , au șanse mult mai mari de a deveni ruginite decât cele ținute în locuri adăpostite. Apa se adună în anumite zone, cum ar fi anvelopele din spate și canalele pentru roți. Dacă nu sunt uscate corespunzător, aceste zone devin deosebit de predispuse la rugină.
Dacă locuiți într-una dintre cele mai umede , ar trebui să depuneți mai mult efort pentru a vă proteja bine vehiculul, mai ales în timpul sezonului ploios. Motivul este simplu - perioadele prelungite de ploi torentiale fac masina ta mai susceptibila la coroziune. Dar chiar dacă locuiți într-una dintre cele mai uscate zone , niciun loc nu rămâne fără ploaie pentru totdeauna.
Factori umani
Întreținere slabă
Factorii de mediu sunt un lucru - dacă locuiești în anumite zone ale țării și nu deții un garaj, poți face doar atâtea. Dar neglijarea rutinei de întreținere a mașinii este în totalitate asupra ta. Întreținerea
regulată și adecvată a mașinii înseamnă că veți observa ruginarea imediat ce apare când este încă destul de ușor de îndepărtat. Pe de altă parte, dacă aveți grijă slabă de vehiculul dvs., este mult mai probabil ca o problemă de rugină să se dezvolte și să se agraveze. Spălarea mașinii la fiecare două săptămâni și ducând-o la un profesionist la primul semn al problemei maro, vă va ajuta să rămâneți la curent cu eventualele probleme de rugină și să prelungiți durata de viață a vehiculului.
Obiceiuri proaste de condus
Acesta este un factor care de multe ori este trecut cu vederea, deși este foarte important și este ceva ce poți controla.
Dacă conduceți prea aproape de alte vehicule , pietrele și pietricelele de pe drum zboară și îți lovesc mașina. Acest lucru provoacă așchii și zgârieturi care facilitează intrarea substanțelor chimice care cauzează rugină în caroseria mașinii.
Același lucru este valabil și pentru faptul că nu acordați atenție vitezei dvs. atunci când conduceți pe drumuri proaspăt reamenajate.
Tipuri de rugină auto
Este necesar să știi unde se află punctele cu probleme de pe mașina ta în procesul de descompunere pentru a găsi soluția potrivită pentru a le remedia. Există 3 etape principale de formare a ruginii.
Rugina de suprafață
Primul tip de rugină este cel mai benign și doar atât - la suprafață, ceea ce îl face ușor de identificat și ușor de fixat.
Cea mai mare parte a ruginii de suprafață de pe vehicule apare atunci când vopseaua lor se sparge prin deteriorări mecanice (zgârieturi, zgârieturi și așchii) sau UV (supra-expunere prelungită la soare). Poate fi cauzată și de excrementele de păsări din cauza naturii lor acide.
Din punct de vedere structural, acest tip de rugină nu este o problemă, dar poate deveni una dacă nu o remediați imediat ce o vedeți.
Este adesea posibil să îndepărtați rugina de suprafață folosind hârtie șmirghel de înaltă calitate sau o roată abrazivă pentru a o șlefui până când metalul este expus. Apoi, zona este amorsată înainte de a aplica vopsea nouă și un strat protector .
Cu toate acestea, fiți avertizat: rugina de suprafață poate fi, de asemenea, doar vârful aisbergului. Nu este rar ca oxidarea să se formeze în interiorul unui panou sau al unei piese și să se îndrepte spre exterior.
Scala de rugină
Dacă nu îndepărtați imediat rugina de suprafață, permiteți ca descompunerea să pătrundă mai mult în metal. Acest lucru creează o problemă mai mare numită rugină cu bule .
Acest tip de rugină apare atunci când rugina de suprafață se extinde și scad straturile exterioare de vopsea, expunând metalul de dedesubt, care apoi se corodează. Când se întâmplă acest lucru, rugina pătrunde mai adânc în suprafață, creând un tip de daune aspre, cu sâmburi, numite solzi.
Din fericire, rugina de sol poate fi îndepărtată cu același proces ca și rugina de suprafață. Cu toate acestea, veți avea nevoie de o perie de sârmă pentru a vă face drum prin solzi înainte de a utiliza hârtie abrazivă sau o roată abrazivă.
Rugina pătrunzătoare
Rugina pătrunsă poate fi cauza tuturor, de la găuri în aripi până la probleme mai grave cu cadrele și componentele suspensiei.
Acest tip de rugină este cea mai periculoasă și dăunătoare - cea care, dacă este lăsată necontrolată, în cele din urmă mănâncă prin metalul mașinii și poate compromite integritatea structurală a vehiculului.
Dacă ați permis procesului de ruginire să ajungă în această etapă, opțiunile dvs. sunt limitate. În cele mai multe cazuri, va trebui să înlocuiți complet panoul afectat sau să tăiați zonele corodate și să aveți panouri de corecție sudate la locul lor. Acest lucru poate fi făcut de un atelier de caroserie reputat și poate deveni scump.
Unde să cauți rugină
Inspectarea mașinii tale pentru primele semne de rugină este o parte importantă a unei bune rutine de întreținere, indiferent dacă ai instalat sau nu un strat de protecție
. Cel mai evident semn de rugină este barbotarea exterioară a vopselei. Aceasta înseamnă că vopseaua a pierdut contactul cu panoul de dedesubt, deoarece apa și aerul au intrat între ele. Alte lucruri la care trebuie să aveți grijă includ deteriorarea corpului și vopseaua neregulată. Creșterile și adânciturile trebuie reparate imediat, deoarece permit apei și sării să pătrundă mai repede. Petele și benzile de vopsea care nu se potrivesc cu vopseaua originală ar putea fi lucrarea unei lucrări de reparare a ruginii.
Rugina poate apărea pe orice parte a vehiculului, nu doar pe caroserie. Apare adesea în zone mai puțin vizibile, așa că nu vă neglijați trenul de rulare.
Unele zone principale de invazie a ruginii pe vehicule includ:
- Cadru/șine de șasiu
- Puțuri și butuci pentru roți
- Anvelope și frână
- Evacuare
- Suspensie
- Parbriz
- Dispozitive de remorcă
- Podeaua cizmei
- Compartiment portbagaj
- Compartimentul motorului
Verificați oriunde unde se adună apă sau unde există metal liber expus.
Chestia este că, odată ce apare rugina, aceasta trece prin vehicul și se extinde. A fi neglijent și a ignora semnele timpurii ale unei probleme de rugină va duce la probleme mai grave care vor afecta aspectul mașinii tale și te vor costa mulți bani pe drum.
În plus, rugina poate fi un risc pentru siguranță. Așadar, asigurați-vă că vă inspectați periodic vehiculul, indiferent de locul în care locuiți, de modul în care vă întrețineți mașina și de ce fel de acoperire suplimentară a sub caroserie ar putea fi inclusă. Dacă nu doriți să o faceți singur, cereți mecanicului dumneavoastră să o facă data viitoare când primiți un schimb de ulei sau un alt service pentru vehicul.
Cum să preveniți rugina
Chiar dacă mașinile moderne nu sunt la fel de predispuse la rugină precum cele construite în anii 80, trebuie totuși să aveți grijă de vehiculul dumneavoastră dacă doriți să profitați la maximum de acesta și să preveniți formarea ruginii.
Parcare sigură
Să-ți lași mașina expusă la intemperii pentru o perioadă mai lungă de timp nu este o idee bună. Razele UV, umiditatea, ploaia acide, zăpada, murdăria și murdăria, seva copacilor și alți factori îi vor deteriora exteriorul, făcându-l mai susceptibil la rugină.
Cea mai bună opțiune este să parcați vehiculul într-un garaj ori de câte ori este posibil. În plus, puteți încerca să utilizați un dezumidificator pentru a elimina orice umiditate din aer.
Dacă casa dvs. nu are deja un garaj, luați în considerare adăugarea unuia. Există multe soluții disponibile chiar dacă ai un buget redus și nu ai mult spațiu, cum ar fi un garaj portabil. Dacă aceasta nu este o opțiune, utilizați o husă pentru vehicul. Nu va oferi protecția unui garaj , dar este mai bine decât nimic.
Spălare regulată
Am stabilit că apa ajută la formarea ruginii, așa că acest sfat poate părea contraintuitiv.
Cu toate acestea, spălarea mașinii în mod regulat pentru a îndepărta murdăria, sarea și murdăria care s-au acumulat cât mai curând posibil este cel mai simplu mod de a reduce șansele de rugină. Vă ajută să scăpați de toate impuritățile lipite de caroseria vehiculului dvs. care pot provoca coroziune în timp.
Nu așteptați ca mașina să pară murdară înainte de a o spăla. Contaminanții care îl atacă adesea nu sunt vizibili cu ochiul liber, așa că până când îi vei observa, unele daune vor fi deja făcute.
Orice tip de spălătorie auto este mai bine decât să nu-ți speli deloc mașina, dar unele sunt mai eficiente decât altele. Dacă sunteți expert în tehnicile de spălare a mâinilor , vă puteți spăla vehiculul acasă o dată pe săptămână. Cu toate acestea, este totuși o idee bună să-l curățați profesional la fiecare două luni.
Utilizarea unei mașini de curățat cu înaltă presiune este cea mai simplă modalitate de a curăța zonele greu accesibile, cum ar fi colțurile trenului de rulare și interiorul pasajelor roților. Doar asigurați-vă că știți cum să-l utilizați corect pentru că nu doriți să deteriorați vopseaua.
În orice caz, uscați-vă bine vehiculul cu prosoape din microfibră de fiecare dată când spălați.
Produse de finisare
Produsele de îngrijire a mașinii, cum ar fi etanșanții, glazurile, ceara și acoperirile vă pot ajuta să protejați și să îmbunătățiți exteriorul vehiculului dumneavoastră. Asta îi face aliați atunci când vine vorba de lupta împotriva ruginii.
Acoperirile sunt cea mai recentă tehnologie din această industrie. Ele formează un scut transparent, strălucitor, hidrofug, care este mai dur decât un strat transparent auto și respinge contaminarea, făcându-l ușor de păstrat curat.
Dacă ezitați să cheltuiți banii în plus pe un strat de protecție, gândiți-vă la costurile reparației ruginii dacă nu o faceți.
Acest strat suplimentar de protecție între vopsea și mediu este o barieră care oprește coroziunea înainte ca aceasta să înceapă. Atâta timp cât păstrați metalul mașinii bine protejat de sarea corozivă și murdăria, îl veți putea menține fără rugină pentru mulți ani de acum înainte.
Antirugină
Antioxidarea este prevenirea sau întârzierea ruginirii. Protecția împotriva coroziunii se realizează printr-un proces de finisare sau tratare a suprafeței.
Dacă aveți un închiriere pe termen scurt sau nu intenționați să vă păstrați mașina pentru o perioadă lungă de timp, puteți sări peste acest pas. Cu toate acestea, dacă tocmai ați cumpărat o mașină nouă sau intenționați să vă păstrați vehiculul pentru o perioadă lungă de timp, luați în considerare investiția într-o procedură de antirugină. Acest lucru se aplică în special celor care s-au confruntat deja cu probleme de rugină sau trăiesc în medii dure.
Există mai multe opțiuni de antirugină disponibile astăzi pentru orice tip de vehicul, de la instalarea unui modul electronic până la utilizarea spray-ului de ulei prin picurare. Pentru a determina care dintre ele se potrivește cel mai bine nevoilor vehiculului dvs., discutați cu mecanicul dumneavoastră.
Sfat bonus
Este inevitabil să pătrundă zăpadă, sare, murdărie și murdărie în interiorul mașinii tale. Pentru a preveni ca acestea și alte elemente să intre în covorul dvs., obțineți un covoraș pentru orice vreme . Acesta va menține umezeala afară și va proteja podeaua vehiculului, permițându-vă în același timp să eliminați contaminanții înainte ca aceștia să provoace vreo vătămare gravă.
Cum să îndepărtezi rugina
Dacă ați observat deja rugină pe mașină, singura modalitate de a o împiedica să se răspândească este să o îndepărtați sau să sigilați complet zona pentru a preveni pătrunderea apei.
Nivelul deteriorării ruginii și locul în care s-a lovit va determina dacă vehiculul dvs. poate fi reparat și dacă o puteți face sau nu singur. Dacă al dvs. este cazul depunerilor de sol sau de rugină penetrantă, cel mai bine este să vă întrebați mecanicul despre modalitățile de a proceda. Dacă nu, să ne uităm la câteva modalități de a îndepărta rugina de pe vopseaua mașinii!
Opțiuni de bricolaj
În primul rând, nu încercați să reparați singur rugina dacă daunele sunt grave, dacă nu aveți instrumentele potrivite sau dacă nu aveți încredere în abilitățile dumneavoastră.
Dacă reușiți să prindeți rugina destul de repede, în timp ce este încă rugină de suprafață - ar trebui să fie o soluție ușoară. Există multe articole de uz casnic care te pot ajuta să îndepărtezi rugina fără a fi nevoie să apelezi la un agent chimic de îndepărtare sau la o procedură mai complexă.
Iată câteva dintre cele mai populare soluții de bricolaj despre cum să îndepărtați rugina din mașini:
- Bicarbonat de sodiu . Aplicați bicarbonat de sodiu pe zona ruginită și folosiți o perie înmuiată în apă pentru a curăța ușor rugina de pe suprafața vopsită; clătiți și uscați.
- Sare și suc de lămâie . Presărați puțină sare grunjoasă pe rugină, apoi adăugați suc de lămâie. Lasă-l să stea puțin, dar nu prea mult; ștergeți, clătiți și uscați.
- Otet alb distilat . Scufundați obiectul ruginit în oțet alb nediluat și lăsați-l să se înmoaie timp de 30 de minute. Îndepărtați rugina, clătiți și uscați.
- Coca cola . Înmuiați un burete în Coca-Cola și frecați zona; clătiți și uscați.
- Sapun de vase si cartofi : pentru suprafete delicate, taiati un cartof in jumatate si scufundati-l intr-un bol cu sapun de vase; aplicați pe suprafața vopsită și îndepărtați rugina.
- WD-40 . Pulverizați zonele corodate urmând instrucțiunile cu atenție și ținând produsul departe de anvelope. Așteptați 10 minute și apoi frecați ușor suprafața cu o perie; clătiți și uscați. Pentru o protecție suplimentară, aplicați un alt strat de WD-40 și ștergeți cu o cârpă curată. Aceasta va acționa ca o barieră temporară pentru formarea ruginii în viitor.
- Hârtie abrazivă . Veți avea nevoie de echipament de siguranță pentru acesta - ochelari de protecție și o mască. Alegeți șmirghel foarte fin sau mediu pentru a minimiza deteriorarea vopselei. Chiar dacă ești foarte atent, probabil că va avea nevoie de o retușare după aceea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu