Totalul afișărilor de pagină

miercuri, 22 octombrie 2025

Protecție împotriva ruginii în sectorul auto +TESTE

 

Protecție împotriva ruginii în sectorul auto

Introducere

Rugina este o adevărată provocare. Oricine s-a ocupat vreodată de îndepărtarea și conservarea ruginii a avut cu siguranță experiențe dezamăgitoare. După un an sau doi, rugina reapare brusc în același loc sau vopseaua face bule pentru că suprafața de dedesubt se formează bășici. Și totuși, ați depus atât de mult efort în acest sens.

Este o adevărată știință în sine și necesită multă experiență practică și înțelegere a materiei. Aceasta vine în primul rând din bune abilități de observare.

Pe de altă parte, publicitatea ne derutează adesea, sugerând că este o joacă de copii cu un anumit produs sau altul. Și, din păcate, există o mulțime de prostii pe piață care nu vor funcționa. Pe de altă parte, unele remedii casnice sunt foarte eficiente.

Înțelegerea ruginii

Rugina se formează pe fier și oțel datorită apei și oxigenului. Diverse substanțe chimice pot promova sau accelera formarea ruginii. În sectorul auto, acest lucru este cauzat în principal de sarea de drum din timpul iernii. Dar gazele de eșapament ale mașinilor, poluarea aerului și ploile acide pot, de asemenea, favoriza formarea ruginii. Umiditatea nu este doar despre ploaie; umiditatea, roua dimineții și condensul sunt adesea suficiente. Sărurile pot fi, de asemenea, higroscopice, ceea ce înseamnă că atrag apa. Murdăria depusă în colțuri reține umezeala pentru o perioadă foarte lungă de timp.

Când fierul este transformat în rugină, are loc o creștere semnificativă a volumului, de aproximativ 4 ori. Acesta este motivul pentru care pete de rugină apar sub vopsea, ridicând vopseaua și provocând umflături. Acest lucru poate provoca, de asemenea, crăparea și mai multă a vopselei, permițând pătrunderea unei umezeli și mai mari. Acest lucru permite ruginii să se infiltreze mai mult sub vopsea.

Rugina este poroasă, absorbind apa ca un burete. Aceasta este o problemă reală, deoarece chiar dacă izolați rugina cu un strat de vopsea, chiar și cele mai mici imperfecțiuni ar permite apei să pătrundă și să se răspândească pe structura poroasă, răspândindu-se pe o suprafață mare sub vopsea.

Rugina nouă crește semnificativ în volum și deteriorează și mai mult vopseaua de deasupra. Acesta este motivul pentru care reparațiile dau greș atât de des. Dacă rugina nu este îndepărtată complet, ajungeți să aveți un monstru flămând sub vopsea, care așteaptă doar să găsească cea mai mică defect în vopsea pentru a absorbi apa și a crește. Uneori, chiar și apa care pătrunde prin vopsea este suficientă. Deoarece nicio vopsea nu este 100% impermeabilă, zonele în care apa stagnează adesea perioade lungi de timp pot rugini sub vopsea.

Concepții greșite tipice

Cea mai frecventă concepție greșită este să crezi că poți pur și simplu să vopsești peste o pată de rugină. Adesea, acest lucru merge prost. După cum am scris mai sus, rugina este ca un burete, care așteaptă doar cea mai mică imperfecțiune pentru a absorbi mai multă apă. În plus, rugina poate conține încă multă umiditate reziduală, ceea ce face ca rugina să continue să acționeze sub vopsea. Aceasta crește în volum și împinge vopseaua. Aceasta crăpă, iar umezeala pătrunde din nou.

În cazul mașinilor, este ușor să te confundi cu privire la proveniența reală a ruginii. La suprafețele vopsite, o vezi întotdeauna la exterior, dar adesea vine din interior. Deci, metalul a ruginit deja pe undeva. Așadar, desigur, este inutil să revopsești exteriorul cât timp rugina continuă să ruginească la interior.

Convertizorii de rugină sunt adesea înțeleși greșit. De obicei, aceștia sunt capabili să convertească doar cea mai subțire peliculă de rugină. Nu vor penetra straturile mai groase de rugină. Chiar dacă suprafața rezultată pare destul de utilizabilă și fără rugină, dacă o zgâriați puțin, veți găsi rugină complet normală dedesubt, care nu a intrat deloc în contact cu convertorul de rugină. Iar acea rugină se comportă exact ca rugina: îi place să absoarbă umezeala și apoi continuă să crească. Cu toate acestea, dacă aveți doar cea mai subțire peliculă de rugină, puteți folosi pur și simplu niște șmirghel pentru a scăpa de ea.

Un alt lucru pe care nu-l agreează convertizoarele de rugină este murdăria grasă sau uleioasă. Mulți practicieni se îndoiesc acum de utilitatea convertoarelor de rugină; există multe aplicații în care acestea nu funcționează și doar foarte puține în care au sens. Și eu obișnuiam să lucrez mult cu ele, iar în zilele noastre aproape întotdeauna mă descurc fără ele. Convertoarele de rugină, cel puțin, nu pot înlocui lucrările pregătitoare mecanice adesea necesare. Dar este o idee tentantă să eviți această muncă laborioasă. Mulți oameni au avut, de asemenea, experiențe negative cu utilizarea lor în cavități, deoarece chiar și acolo, straturile mai groase de rugină nu pot fi dizolvate și nu este întotdeauna posibilă clătirea suficient de bine.

Penetrarea ruginii cu un fel de vopsea subțire este adesea o iluzie. Aceasta funcționează doar în cazul ruginii foarte subțiri. Cu toate acestea, nu știi niciodată dacă va funcționa suficient pentru zona specifică de rugină. Cu toate acestea, este adesea logic să folosești această metodă pentru a opri ultima rugină rămasă. Deoarece rugina nu poate fi întotdeauna îndepărtată complet.

Mulți oameni cred că spray-urile de ulei subțiri, precum WD40 sau Caramba, pot proteja suprafețele ruginite de ruginirea ulterioară. Acest lucru este sugerat și de publicitate. În principiu, funcționează, dar durata efectului este supraestimată masiv. Aceste uleiuri subțiri se răspândesc foarte repede pe suprafețe mari, ducând la subțiere. Uneori pare că uleiul s-a evaporat, ceea ce, desigur, nu este posibil. Pur și simplu a continuat să se prelingă. Trebuie reținut că astfel de spray-uri de ulei conțin de obicei aproximativ 70% solvenți, care se evaporă după câteva ore. Uleiurile subțiri sunt, de asemenea, spălate foarte repede cu apă. Mai ales în mașini, sunteți adesea expus la stropi de apă, care sunt deosebit de eficiente în spălarea uleiului. Spălătoria auto se ocupă de restul. Așadar, este posibil ca după doar câteva săptămâni efectul de protecție împotriva ruginii să nu mai fie eficient. Deși Ballistol (ulei pentru arme) conține foarte puțini solvenți, nu este potrivit pentru protecția pe termen lung împotriva ruginii, acolo unde sunt așteptate stropi sau apă de ploaie. Se va spăla chiar și după câteva luni. Totuși, este potrivit pentru protecția temporară împotriva ruginii, pe termen scurt, cum ar fi protecția suplimentară în timpul iernii. De asemenea, este potrivit pentru zonele în care nu se așteaptă stropi și apă de ploaie.

Există numeroase grunduri, grunduri antirugină și vopsele antirugină care funcționează doar pe materiale complet netratate, cum ar fi spray-ul de zinc. În schimb, însă, acestea sunt adesea aplicate, adesea din cauza unor reclame false, pe suprafețe deja ruginite. Și aici este locul în care aceste produse sunt sortite eșecului. Este o mare diferență dacă doriți să protejați materialul netratat de rugină pentru o perioadă lungă de timp sau materialul deja ruginit. Ambele situații necesită abordări complet diferite.

Protecție anti-rugină sub caroserie

Protecție a șasiului pe bază de bitum

Partea inferioară a caroseriei are câteva caracteristici speciale. De obicei, nu trebuie să arate deosebit de atractiv. Cu toate acestea, poate fi supusă unor solicitări mecanice extreme din cauza așchiilor de pietre, murdăriei și stropilor de apă. Chiar și resturile care se află pe șosea pot fi aruncate în sus și se pot izbi de pasajele roților sau de partea inferioară a caroseriei.

Un clasic este protecția bituminoasă pentru caroserie (UBS), care este de obicei neagră. Rămâne vâscoelastică, uneori ușor lipicioasă. Pe vreme caldă, devine destul de moale, alteori lichidă. Acest efect poate avea un efect pozitiv deoarece se auto-repară: crăpăturile sau imperfecțiunile se vindecă. Cu toate acestea, nu te poți baza pe acest efect, deoarece funcționează doar în câteva locuri unde este chiar atât de cald vara.

Protecția de sub caroserie pe bază de bitum are dezavantajul că se întărește și devine fragilă în timp. Acest lucru poate duce la fisuri care permit pătrunderea apei. Din acest motiv, acest tip de protecție de sub caroserie este deosebit de vulnerabil la infiltrații. Apoi, dintr-o dată, găsești bucăți întregi de protecție de sub caroserie, cu rugină care face ravagii sub ele. Culoarea neagră face, de asemenea, dificilă observarea locului unde putrezește ceva.

Riscul este deosebit de mare atunci când se aplică acest tip de protecție a caroseriei pe piese deja ruginite. Materialul relativ gros nu poate penetra rugina. Rugina rămâne activă și atrage orice umezeală pe care o poate acumula.

Există mai multe tehnici pentru a rezolva aceste probleme. De exemplu, puteți amorsa cu Owatrol înainte de aplicare. Acesta este un ulei foarte subțire care se întărește ca un lac după câteva zile (pe bază de ulei de in = ulei uscant). Are capacitatea de a penetra rugina. Cu toate acestea, acest lucru are și limitele sale: cu cât rugina este mai groasă, cu atât este mai mare riscul ca acesta să nu funcționeze complet.

Owatrol poate fi folosit și pentru a reîmprospăta protecția de sub caroserie pe bază de bitum. Pătrunde chiar și în cele mai mici crăpături și imperfecțiuni și le sigilează din nou. Deoarece se usucă în câteva zile, nu lasă o urmă uleioasă de lungă durată. Cu toate acestea, deoarece se usucă relativ repede, protecția de sub caroserie în sine nu este foarte flexibilă.

Din acest motiv, se folosesc adesea produse uleioase de lungă durată; un exemplu este Fluid-Film. Acest produs uleios are proprietăți excelente de penetrare. Pătrunde în cele mai mici crăpături în timp, este absorbit de rugină și previne ruginirea ulterioară. De asemenea, înmoaie protecția de la baza caroseriei în timp, contracarând astfel fragilitatea. Un dezavantaj este partea de jos uleioasă pe termen lung, care poate, de asemenea, să picure. În timp, uleiul este spălat de ploaie și de stropii de apă. Fluid-Film se bazează pe ceară de lână și distilate de petrol și se spune că este ecologic și sigur din punct de vedere fiziologic.

Protecția de sub caroserie pe bază de bitum are un alt dezavantaj major: este dificil de inspectat deoarece are tendința de a rugini dedesubt, ceea ce este invizibil. Per total, pe baza cunoștințelor mele actuale, aș recomanda să nu folosiți o protecție de sub caroserie pe bază de bitum.

Protecție sub caroserie pe bază de ceară

Se aplică un strat pe bază de ceară. Acest tip de ceară are de obicei culoarea mierii și este oarecum transparent. Aceasta permite o inspecție și o detectare ușoară a ruginii de bază. Ceara conține de obicei solvenți care se evaporă după aplicare. Aceasta lasă un strat de ceară, în general, ușor lipicios, care se înmoaie relativ repede la încălzire, dar nu are tendința să se scurgă.

Straturile ceroase sunt relativ ușor de îndepărtat, ceea ce reprezintă, de asemenea, un avantaj. Pot fi răzuite mecanic sau spălate cu solvenți.

Deoarece produsele pe bază de ceară au o penetrare foarte redusă, acestea nu pot ajunge în zonele care sunt încă acoperite de vopsea exfoliată, de exemplu. Astfel de situații apar în cazul pardoselilor mai vechi, unde rugina poate continua să se dezvolte.

Și aici puteți lucra în combinație, aplicând mai întâi uleiuri penetrante. După câteva săptămâni, când s-au întins bine, puteți aplica un etanșant pentru caroserie pe bază de ceară. Totuși, acest lucru funcționează numai dacă uleiul este prezent doar în straturi foarte subțiri; altfel, vor apărea probleme de aderență.

Produse interesante

Există o mulțime de produse de protecție împotriva coroziunii pe piață. Dar cum separi grâul de neghină? M-am inspirat mult de pe forumurile online și am încercat numeroase produse. De asemenea, am realizat câteva paneluri de testare și obiecte de testare în ultimii ani. Voi prezenta aici produse dovedite pe care le folosesc.

Unsoare de protecție împotriva coroziunii Mike Sanders

Foarte populară de mulți ani și se bucură de statut de cult. Unsoarea are o consistență destul de solidă, similară untului rece. Principala sa utilizare este pentru etanșarea suprafețelor cavităților, în special la vehiculele mai vechi care prezintă deja o rugină semnificativă.

Un avantaj este că consistența unsorii depinde în mare măsură de temperatură. Este procesată la 120 de grade Celsius (248 de grade Fahrenheit), moment în care devine la fel de fluidă ca apa și poate fi pulverizată cu ușurință. Chiar și vara, sub un soare arzător, devine foarte moale sau chiar lichidă în multe locuri din mașină. Acest lucru asigură că unsoarea se infiltrează ocazional în fiecare colțișor, iar stratul protector se repară singur. Dezavantajul este însă că, vara, unsoarea poate picura din cavități sau se poate infiltra în locuri unde nu este necesară.

Unsoarea Mike Sanders este uneori folosită ca etanșant pentru partea inferioară a caroseriei. De fapt, este destul de moale în acest scop. Cu toate acestea, în funcție de situație, poate funcționa bine, mai ales în zonele de sub caroserie care nu sunt la fel de expuse la stropi de apă. Un mare avantaj aici este că unsoarea este transparentă, astfel încât o puteți inspecta cu ușurință pentru rugină. De asemenea, este aproape de neconceput ca aceasta să fie penetrată sau să se decojească. Consider că este prea moale pentru zona arcului roților, cu excepția cazului în care o reaplicați anual.

Unsoarea Mike Sanders este ideală și pentru multe zone mici care necesită protecție suplimentară: pliuri, sub etanșări, în jurul penetrărilor și pentru protecția împotriva coroziunii a șuruburilor și clemelor. De asemenea, este potrivită pentru protecția temporară a pieselor, deoarece poate fi îndepărtată cu ușurință cu soluție de curățare a frânelor sau benzină.

Unsoarea pentru piese mici de la Sanders poate fi aplicată cu ușurință la rece. De asemenea, puteți folosi un uscător de păr ulterior pentru a vă asigura că se întinde uniform și pătrunde în colțuri.

Un alt lucru care funcționează: îl puteți face întins cu un solvent, de exemplu, pentru a aplica cu pensula pe zonele cu probleme de pe partea inferioară a caroseriei. Solvenții potriviți includ white spirit sau benzină. Când este rece, durează destul de mult până când grăsimea se dizolvă. Este mai bine să lichefiați șlefuitorul într-o baie de apă și apoi să îl amestecați cu un solvent. Nu manipulați niciodată solvenți deasupra unei flăcări deschise! Aș începe cu un amestec 1:1 și apoi aș lua în considerare dacă aveți nevoie de o consistență mai subțire sau mai groasă.

Compatibilitatea cu majoritatea cauciucurilor pare a fi bună.

Amestec NATO sau Gurulan PX11A

Amestecul NATO merită absolut o mențiune aici. Cred că în jurul anului 2008, au apărut rapoarte pe diverse forumuri despre cum să-ți prepari cu ușurință propria vaselină antirugină. Au apărut și documente NATO din care a fost preluată această rețetă. Acolo, amestecul se numește aparent PX11A.

Rețeta este simplă: vaselină tehnică (de exemplu, S-743 al armatei germane) + 10% ceară de albine. Topiți cele două împreună la aproximativ 70-90 de grade Celsius.

În loc de vaselină tehnică, unii au încercat să folosească vaselină obișnuită de la farmacie și pare să funcționeze la fel de bine.

Rezultatul este ceva considerabil mai gros decât vaselina și seamănă cu consistența unsorului anticoroziv al lui Mike Sanders. Și, destul de repede, oameni de pe tot felul de forumuri au susținut că proprietățile sale erau destul de similare. Au existat, de asemenea, numeroase negări.

Nu vreau să mă implic în aceste speculații. Oricine este interesat poate găsi o mulțime de materiale de lectură online.

Îmi place foarte mult să folosesc acest amestec. Este deosebit de bun pentru protecția temporară împotriva ruginii. Testele pe panouri de testare au arătat acest lucru. De asemenea, este plăcut că știi cu adevărat ce conține, iar dacă folosești vaselină cosmetică, cu siguranță nu există ingrediente problematice. Îmi place în mod special asta. De asemenea, este interesant că poți amesteca rapid un astfel de amestec oriunde în lume, deoarece materiile prime sunt probabil disponibile peste tot. Această vaselină a armatei germane a fost vândută ieftin pe eBay în ultimii ani. Dar rezultate similare ar trebui să fie realizabile cu orice altă vaselină tehnică sau cosmetică.

Dacă vrei să fie puțin mai ușor de întins, folosește mai puțină ceară. Și, bineînțeles, îl poți dilua și cu solvenți pentru a-l face aplicabil la rece.

Film fluid

Fluid-Film a fost inițial dezvoltat pentru tancurile de balast din transportul maritim. Servește ca protecție împotriva coroziunii. Dar este, de asemenea, foarte popular în comunitatea DIY. Se bazează pe ceară de lână și distilate de petrol. Nu conține solvenți și este sigur din punct de vedere fiziologic, ceea ce îl face ușor de aplicat. Judecând după miros, trebuie să conțină o cantitate destul de mare de ceară de lână. Acest lucru este menționat și în numeroase forumuri.

Fluid-Film este disponibil în diferite consistențe. Fluid-Film Lichid A este puțin mai gros decât uleiul de motor. De asemenea, pătrunde extrem de bine. Poate fi pulverizat. Fluid-Film Gel BN, pe de altă parte, este cel mai solid tip și comparabil cu muștarul. Nu picură, dar nu este la fel de vâscos ca o unsoare lubrifiantă standard. Poate fi aplicată doar cu o pensulă și, bineînțeles, are o penetrare semnificativ mai mică. Fluid-Film AR este, de asemenea, solid, dar poate fi pulverizat la 70 de grade Celsius. Fluid-Film NAS este vâscos și poate fi pulverizat direct cu un pistol de pulverizare cu presiune.

Fluid-Film este utilizat în principal pentru carii. Impresionează prin proprietățile sale extrem de bune de penetrare. Acesta este un avantaj major față de șlefuitoare, care pătrunde doar atunci când este fierbinte. Acest lucru este benefic în special pentru cavitățile deja deteriorate. Cu toate acestea, este dezavantajos prin faptul că se spală mai repede în timp decât Sanders Grease. Prin urmare, pentru aplicații mai solicitante, se aplică adesea de două ori: mai întâi cu Fluid-Film, care pătrunde în cele mai mici crăpături. Apoi, un an mai târziu, se aplică ulterior cu Sanders Grease. Ambele produse sunt compatibile.

Gelul Fluid-Film BN poate fi utilizat în scopuri similare cu unsoarea de șlefuit: protecție temporară, protejarea pieselor mici și a liniilor de cute. Cu toate acestea, gelul Fluid-Film BN se spală mai repede decât unsoarea de șlefuit. Cu toate acestea, pătrunde mai bine și pe vreme rece.

Partea inferioară a caroseriei este uneori pregătită și cu Fluid-Film, de exemplu, astfel încât un strat protector stabil să poată fi aplicat ulterior cu Permafilm. Interesant este că acesta este compatibil, deși ați putea crede că nimic nu s-ar lipi de o suprafață uleioasă. Fluid-Film are avantajul, în special pe caroserii ruginite, că pătrunde peste tot, protejând astfel împotriva ruginii ulterioare.

Și invers funcționează: protecția de protecție a caroseriei pe bază de bitum sau ceară poate fi reîmprospătată cu Fluidfilm. Uleiul pătrunde în protecția de protecție a caroseriei și îi restabilește elasticitatea. În același timp, pătrunde în toate defectele și fisurile, păstrând metalul de acolo.

Se recomandă prudență în utilizarea tuturor produselor Fluid-Film atunci când acestea intră în contact cu cauciucul. Acesta poate ataca cauciucul și îl poate umfla. Acest lucru este valabil mai ales pentru garniturile de cauciuc de la mașinile clasice.

Unsoare pentru frânghii Liqui-Moly

Unsoarea pentru frânghii este o unsoare foarte vâscoasă/lipicioasă. Cu toate acestea, se adaugă o cantitate bună de solvent în unsoare, ceea ce o face fluidă direct din cutie. Acest lucru o face ușor de aplicat și se va întinde pentru o perioadă scurtă de timp, dar nu deosebit de bine. Odată ce solvenții s-au evaporat, o peliculă vâscoasă de unsoare rămâne la suprafață. Consistența sa este comparabilă cu cea a unsorului Sanders. Cu toate acestea, consistența sa este mai puțin sensibilă la schimbările de temperatură.

Avantajul este că poate fi pulverizat rece. Dezavantajul este că intră în straturi superficiale doar pentru o perioadă scurtă de timp, ceea ce este destul de nefavorabil pentru cavitățile grav deteriorate. Intră în straturi superficiale foarte puțin, chiar și în lumina soarelui. Cu toate acestea, acest comportament are și avantaje: rămâne stabil în zona de dedesubt.

Practic, poate fi folosită similar cu unsoarea Sanders: pentru cavități și partea inferioară a caroseriei. Și aici este ușor de inspectat și poate fi îndepărtată cu benzină sau soluție de curățare a frânelor.

Unsoarea pentru frânghii Liqui-Moly este disponibilă într-o sticlă cu pulverizator, o canistră sau o cutie standard de 1 litru.

Unii oameni îl folosesc pentru a trata întreaga parte inferioară a caroseriei sau cavitățile. Eu îl folosesc în principal pentru reparații minore la partea inferioară a caroseriei sau pentru a conserva piesele ușor ruginite care nu sunt vizibile. De asemenea, este bun pentru a oferi protecție suplimentară zonelor vulnerabile înainte de iarnă. Înainte de fiecare iarnă, pulverizez aproximativ jumătate de recipient pe partea inferioară a caroseriei. Acest lucru s-a dovedit a fi foarte eficient; inspectorii TÜV au fost surprinși de cât de bine arăta partea inferioară a unei mașini mici de 10 ani, care fusese conservată astfel ani de zile. Noi nu am făcut asta cu mașina anterioară și, după 10 ani, aveam deja probleme serioase cu rugina.

Aș fi precaut în cazul cavităților puternic ruginite, deoarece proprietățile de curgere sunt prea scăzute. În aceste cazuri, ar trebui neapărat să utilizați în prealabil ceva cu proprietăți optime de curgere, cum ar fi Fluid Film. Altfel, veți ajunge doar cu un strat de grăsime pe îmbinări, iar îmbinările în sine vor continua să ruginească.

Și partea inferioară a caroseriei poate rugini, mai ales dacă, de exemplu, straturile de vopsea exfoliate sunt pur și simplu pulverizate peste ea. Deoarece vaselina pentru cabluri nu pătrunde, metalul de sub straturile exfoliate rămâne neprotejat. Acest lucru face ca vaselina să continue să ruginească. Și aici este recomandat să o tratați în prealabil cu un ulei penetrant bun (de exemplu, Fluid Film), iar apoi să aplicați vaselina pentru cabluri după câteva săptămâni.

Unsoarea pentru frânghii este atât de stabilă încât poate rezista cu ușurință câțiva ani pe partea inferioară a caroseriei.

Unsoare lubrifiantă Autol Top 2000

Autol Top 2000 este o unsoare lubrifiantă universală. Cu toate acestea, consistența sa este filamentoasă și oarecum lipicioasă, ceea ce face dificilă spălarea cu stropi de apă. Acest lucru o face, de asemenea, o unsoare anticorozivă excelentă.

Îl folosesc în special pentru piese mai mici și zone care trebuie protejate de coroziune, cum ar fi șuruburile. Un avantaj este că consistența sa se schimbă foarte puțin pe o gamă largă de temperatură. Nu picură nici măcar la 120 de grade Celsius, ceea ce îl face foarte diferit de unsorile anticorozive tipice. În schimb, nu penetrează foarte bine rugina existentă; nu se infiltrează prea mult.

Protecție inferioară Fertan UBS 220

Un etanșant pe bază de ceară pentru partea inferioară a caroseriei. Se aplică ușor și cu pensula; cel mai bine este să îl încălziți puțin, apoi devine mai fluid. De culoare chihlimbar.

Din experiența mea, straturile de protecție asemănătoare cerii pentru partea inferioară a caroseriei nu sunt la fel de durabile ca cele pe bază de bitum sau plastic. Acestea pot fi răzuite cu unghia, de exemplu, similar cu o lumânare din ceară de albine. Avantajul, însă, este că se reduce riscul de ruginire pe scară largă sub strat. Și suprafața rămâne inspectabilă, deoarece are încă un anumit grad de transparență. Desigur, o caroserie deja ruginită trebuie pregătită corespunzător, deoarece ceara nu poate pătrunde în rugină. Pregătirea cu Owatrol, de exemplu, ar fi posibilă.

Un alt avantaj este faptul că ceara este relativ ușor de îndepărtat, de exemplu, cu benzină sau soluție de curățare a frânelor. Acest lucru o face potrivită pentru o protecție temporară care poate fi îndepărtată ulterior. Poate fi folosită și pe vopsea.

Este foarte posibil ca arcadele roților să necesite recondiționare la fiecare 2-3 ani (în cazul utilizării tipice a vehiculelor rutiere).

Grosimea stratului cu o singură aplicare cu pensula este încă relativ subțire; cel mai bine este să aplicați mai multe straturi pentru a obține o grosime suficientă.

Produsele pe bază de ceară pot fi aplicate, în general, peste alte acoperiri și vopsele pentru partea inferioară a caroseriei.

Brantho Korrux 3 în 1

Brantho Korrux 3in1 este o vopsea antirugină foarte rezistentă și durabilă. Este adesea folosită pentru vopsirea părții inferioare a caroseriei (inclusiv axe și alte piese din oțel). Se usucă repede, dar rămâne destul de moale pentru o perioadă lungă de timp (câteva săptămâni). Disponibilă în diverse culori.

Poate fi folosit ca grund, dar nu necesită reacoperire. La reacoperire, aveți grijă să nu utilizați lacuri nitrocelulozice (majoritatea spray-urilor conțin lacuri nitrocelulozice). În acest scop este disponibil Brantho Korrux Nitrofest.

Pe bază de rășini poliesterice, este sigur pentru uz alimentar și potrivit pentru acoperirea interioară a recipientelor care intră în contact cu alimentele. Este destul de gros (150 mm la 4 mm). Poate fi diluat cu nitroceluloză sau diluanți combinați; diluantul pe bază de rășină sintetică sau white spirit sunt mai puțin potrivite.

În funcție de culoare, este rezistent la temperaturi de până la 300 de grade Celsius. Este rezistent la ulei, dar doar temporar rezistent la benzină.

Poate fi aplicat peste rugină rapidă. Poate fi reacoperit după 12-24 de ore (cu pensula/trafaletul, după doar 1-2 ore cu pistolul), cel puțin 2 straturi, 3 straturi pentru o rezistență mecanică bună. Acest lucru este valabil mai ales dacă nu este planificată o reacoperire ulterioară.

Brantho Korrux pe Owatrol ar trebui să funcționeze bine.

Grund de protecție împotriva ruginii Auro

Auro este de fapt un producător de vopsele naturale, în principal pentru uleiuri de lemn. Grundul antirugină de la Auro este mai degrabă un produs secundar și probabil complet necunoscut în comunitatea DIY.

Am dat peste această vopsea din întâmplare, deoarece folosesc numeroase produse Auro pe lemn. Așa că am încercat și grundul lor antirugină. Lucrul interesant la această vopsea este că are la bază uleiuri siccative și, prin urmare, poate penetra rugina reziduală la fel de bine ca, să zicem, Owatrol. Este foarte penetrabilă și relativ subțire.

Pentru o vopsea în ulei, se întărește relativ repede, uscându-se la atingere după doar câteva ore. Poate fi reacoperită după 48 de ore. Atinge duritatea completă după 4 săptămâni. Culoarea este roșiatică-brună.

Se recomandă două straturi. Totuși, din experiența mea, un singur strat este adesea suficient.

În mod normal, acest grund se aplică întotdeauna prin vopsire, ceea ce funcționează ușor cu vopselele alchidice, de exemplu. Cu toate acestea, am observat că chiar și un singur tratament este destul de eficient în prevenirea ruginii ulterioare. Funcționează destul de bine pe partea inferioară a caroseriei, de exemplu. Apoi puteți aplica direct Fertan UBS 220, de exemplu.

Mai cunoscută în comunitatea DIY este vopseaua antirugină Kreidezeit. De asemenea, este bazată pe uleiuri întăritoare și provine de la un producător de vopsele naturale. Probabil și-a câștigat faima datorită testului ARD Technik Ratgeber din 1999, în care a fost câștigătoare. Grundul antirugină Auro, pe de altă parte, nu a fost inclus încă în niciunul dintre testele mai ample, ceea ce îl face relativ necunoscut.

Test propriu de inhibitor de rugină

De asemenea, am vrut să acumulez experiență directă despre cum funcționează diferiți agenți de curățare. Un disc de frână vechi, care era deja destul de ruginit, mi-a fost de folos în acest scop. Toți agenții de curățare au fost aplicați direct pe discul ruginit și de atunci au fost expuși intemperiilor directe la un unghi de aproximativ 70 de grade.

Iată o listă a resurselor. Numărul indică poziția, la fel ca orele de pe un ceas:

  • 12 Autol Top 2000
  • 1 lingură de vaselină pentru barcă
  • 2 linguri de vaselină pentru frânghii
  • 3 vaseline de lanț CRC
  • 4 Geluri Fluide BN
  • 5 UBS 220 Fertan
  • 6 HHS 2000 Würth
  • 7 vaselina antirugină Mike Sanders
  • 8 vaselină + 10% greutate corporală
  • 9 Vopsea Osmo Country House Albastră
  • 10 Brantho Korrux negru
  • 11 Protecție Auro împotriva ruginii

Vopseaua Osmo Country House este de fapt doar pentru lemn de exterior. Cu toate acestea, este o vopsea pe bază de ulei, cu vâscozitate subțire, care se absoarbe foarte bine în lemn. M-am gândit că ar funcționa bine și pe suprafețe ruginite. Există și alte sisteme pe bază de ulei care s-au dovedit eficiente, cum ar fi vopseaua Auro Rust Protection Paint sau vopseaua Kreidezeit Scaly Armor Paint. Așa că, din pură curiozitate, le-am inclus în test.

Iată poza de la început, pe 30 august 2013:



După mai puțin de 4 săptămâni (21 septembrie 2013), unele mostre arată deja destul de decolorate:



Proba 6 - HHS 2000 Würth și Proba 3 - vaselină de lanț CRC au fost deja spălate destul de mult. În rest, totul arată încă bine.

În iunie 2014, 9 luni mai târziu:









Acolo unde au fost odată mostrele 3 și 6, acum există din nou rugină; materialul a fost complet spălat. Dar nici din mostra 4 nu a mai rămas aproape nimic. Mostrele 12 și 1 sunt semnificativ mai subțiri, dar oferă în continuare protecție. Restul arată bine. De altfel, între 9 și 10 noiembrie, a fost adăugată o altă mostră mică: un amestec de ulei de parafină + ceară de lână + ceară de albine (10:10:1).

În martie 2015, după 18 luni, arăta așa:



Mostra 1 a cedat cu câteva luni înaintea mostrei 12. Nu m-aș fi așteptat la asta de la mostra 12. Unsoarea Autol 2000 este destul de lipicioasă și a fost spălată oricum. Mostra 2, unsoarea pentru frânghii de la LM, a rezistat. Dar deja începe să ruginească ușor din nou. Atât cea de la Mike Sander (7), cât și amestecul brevetat Gurulan (8) rezistă perfect. La fel și protecția pentru caroserie UBS220 de la Fertan. De asemenea, uimitor: vopseaua Osmo Country House Paint - care nu este deloc o vopsea de protecție a metalului - rezistă la fel de bine. La fel și vopseaua de protecție împotriva ruginii de la Brantho Korrux și Auro.

Important: Un astfel de test nu poate fi generalizat; el doar arată cum se comportă aceste produse în condiții specifice. Aici, de exemplu, ploaia a făcut mult pentru a spăla produsele. În zonele în care nu se așteaptă intemperii directe permanente (cavități, de exemplu), situația este destul de diferită. Același lucru este valabil și pentru zonele în care sunt prezente așchii de pietriș. Aici, lacurile și vopselele s-ar comporta destul de slab, dar produsele auto-reparatoare, grase, precum cele ale lui Mike Sanders, s-ar comporta bine.

În august 2016, după 3 ani, arăta așa:



Sanders la ora 7 are o performanță puțin mai bună decât amestecul brevetat Gurulan la ora 8. Cu toate acestea, ambele se comportă extrem de bine cu alte grăsimi. Niciuna dintre grăsimi nu a fost prezentă de ceva vreme.

Pe 11 august 2015, am aplicat vaselină siliconic e-coll în poziția orei 1. În general, a oferit o bună protecție în primele luni, dar de atunci a fost aproape complet spălată. În iunie, încă forma un strat protector în mare parte intact. Așadar, vaselina siliconic nu pare a fi atât de dăunătoare pentru conservare pe cât se spune adesea. Cu siguranță nu este o metodă preferată, dar dacă nu există altă opțiune, tot poate realiza ceva.

Pe 23 aprilie 2016, am aplicat ceară conservantă Presto din cutie la miezul nopții. Până acum, încă funcționează bine.

UBS 220 Fertan de la ora 5 s-a erodat în mare parte. Abia a mai rămas vreun strat protector. Vopseaua Osmo Country House funcționează bine ca vopsea antirugină. Vopseaua Auro Rust Protection Paint de la ora 11 este, de asemenea, în general bună, deși este erodată în mod natural la suprafață. Acest lucru este tipic vopselelor pe bază de ulei realizate după rețete clasice. Dar asta nu contează, pentru că este menită să fie un grund, nu un strat superior. Brantho Korrux de la ora 10 are câteva găuri mici în stratul unde ruginește. Nu era la fel de ușor de aplicat pe atunci, deoarece era mai groasă și nu curgea la fel de bine. Acest lucru producea grosimi foarte neuniforme ale straturilor, motiv pentru care apar acum găurile.

În august 2020, după 7 ani:



  • 12 Ceară de conservare Presto: o aplicasem abia în aprilie 2016, devenise albă și se uzase parțial.
  • 3 Ballistol Usta: Această mostră a fost creată în octombrie 2017, ceea ce înseamnă că are aproape trei ani. Pentru un ulei relativ subțire, este uimitor că încă protejează, chiar dacă nu mai există un strat vizibil. Prin urmare, Ballistol Usta este o alternativă foarte interesantă pentru aplicațiile de conservare unde este nevoie de un ulei mai subțire, cu o bună penetrare. Acest lucru arată, de asemenea, diferența față de Ballistol-ul obișnuit, care, din experiența mea, este complet spălat după trei până la șase luni. De asemenea, nu este comparabil cu WD40, care își pierde efectul de conservare după doar câteva săptămâni. Am găsit această comparație pe Ballistol: https://www.ballistol-shop.de/Vergleichstest-WD-40-und-Usta-von-Ballistol:_:149.html
  • 5 UBS220-Fertan: Deși a fost aproape complet erodat timp de mai mulți ani, oferă în continuare o protecție semnificativă.
  • 7 Mike Sanders: Și el s-a descurcat foarte bine.
  • 8 Gurulan: Un pic mai rău decât Mike Sanders, dar pentru un mix ieftin de casă a rezistat bine.
  • 9. Vopsea Osmo Country House Blue: Un rezultat foarte bun atunci când este utilizată pentru o culoare a lemnului pe bază de ulei.
  • 10 Brantho Korrux: Rezultat bun.
  • 11 Vopsea antirugină Auro: Deși este de fapt un grund care trebuie vopsit, a rezistat foarte bine.

Blog

18.01.2018 - Test cu ulei de ricin

Online, puteți găsi afirmații conform cărora uleiul de ricin este un ulei legendar antirugină, care protejează surprinzător de bine împotriva ruginii. Am fost sceptic, dar l-am testat oricum pe discul de frână ruginit. Concluzie: Nu funcționează mai bine decât alte uleiuri. Oferă o oarecare protecție, dar după câteva săptămâni este spălat de ploaie. Un ulei Ballistol Usta testat în aceeași perioadă a avut rezultate mult mai bune. Testul a început pe 1 octombrie 2017. Pe 1 ianuarie 2018, după trei luni, nu mai exista nicio urmă de ulei de ricin, dar Ballistol Usta era încă prezent în stare bună. Doar la marginile mostrei fusese spălat oarecum.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu